söndag 20 februari 2011

Tingelingtårta till Hedda.


Första försöket till Tingeling. För mullig & för lång kjol enligt mina döttrar.

Ny Tingeling, än så länge utan huvud.

Ny Tingeling i sin helhet. Lite stram, men finare kropp & kortare kjol. ;O)

Tingeling bakifrån med hår & vingar.

Tårtan i sin helhet.

Choklad tårtbotten fylld med bananmousse & chokladpudding. Spacklad med grädde. Täckt med sp. Sekorerad med sp & gp. Vingarna är gjorda av gelatinblad.

Hedda fyllde 3 år i helgen & hennes mamma beställde en Tingelingtårta. Tingeling var inte så lätt att göra. Första försöket gav en mullig variant med ganska fint ansikte. Andra försöket & den som blev satt på tårtan, blev bättre i kroppen, men fick lite stramt utseende. Vingarna gjorde jag utav gelatinblad & sen tog jag silverpulver på dem så de glittrade lite. Jag valde att göra tårtan med två våningar. En härligt lila botten & så blommor & lite grodor & gräs runt omkring med rosa kulor i Tingelings närhet för att göra den lite sagolik. Jag höll på ganska många timmar & när jag skulle skriva dit namn & ålder skrev jag "Hedda 4". När jag lämnade tårtan dagen efter hos Hedda, stod vi hela familjen & tittade på tårtan & de sa att de var nöjda. När jag tittade på en bild av tårtan 1 h senare såg jag att jag skrivit 4 istället för 3. Hedda's mamma tog bort 4:an & så var det problemet löst. ;O)
Hedda var nöjd med tårtan & jag tyckte den blev söt, men Tingeling får jag jobba bättre på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar