tisdag 30 november 2010

Smaker

För att täcka tårtorna använder jag mig till största delen av sp, sugarpaste som är en sockermassa med smak av antingen vanilj eller choklad. Den är allergivänlig eftersom att den är mjöl, mjölk, mandel, nöt och äggfri. Den är vit från början, men går att färga till i stort sett vilken färg som önskas. När det ska användas mycket svart eller röd färg använder jag mig av marsipan istället, då det är mycket svårt att färga dem i mörka färger.

För att sp'n inte ska "svettas" så spacklar man tårtorna först och det gör jag huvudsakligen med grädde. Kan använda smörkräm, men än har inte grädden svikit mig.

Nedan smaker är de jag har testat.Jag testar hela tiden nytt & är öppen för nya förslag.

Mousser:


Jordgubb

Jordgubb & rabarber

Hallon

Blåbär

Björnbär

Banan

Päron

Passionsfrukt

Kokos

Lingon

Pepparkaka


Chokladganache:

Alla sorters Marabouchoklad

Daim

Kinder Bueno

After Eight

Polly

Dumle

Nutella

Mörk, vit, ljus blockchoklad


Fluff:

Ahlgrens bilar

Marschmallows

Sega råttor


Gräddblandning:

Mandelgrädde

Chokladgrädde

Hallongrädde

Jordgubbsgrädde


Smakkombinationer:
Päron/Marabou polkachoklad

Päron/ After Eight

Päron/Marianne

Jordgubb/Mörk choklad

Jordgubb/Vit choklad

Jordgubb/Dumle

Jordgubb/Toblerone

Jordgubb/Glasskräm

Jordgubb/Björnbär

Hallon/Marabou Passion & Chili

Hallon/Daim

Hallon/Vit choklad

Hallon/Dumle

Hallon/Nutella

Hallon/Toblerone

Hallon/Blåbär

Hallon/Björnbär

Hallon/Lemoncurd

Blåbär-Hallon/Dumle

Blåbär/Vit choklad

Banan/Nutella

Banan/Chokladpudding

Nutella/Marabou Gräddnougat

Nutella/Lindt’s Chilichoklad

Lingon/Pepparkaka

2 kommentarer:

  1. Undrar över en sak, ska prova sp för första gången i helgen och alla säger att med grädden så svettas sp, hur gör du när du spacklar tårtan innan för att det ska bli bra?
    Du har så fina tårter i ditt album, vad duktig du är. Har du något knep du kan dela med dig av när sp ska på tårtan eller när du kavlar ut sp, potatismjöl eller något annat.

    MVH Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny & förlåt att jag inte svarat dig tidigare. Jag hoppas din tårta blev bra. Jag spacklar alltid med grädde & tycker att det är kanon. Är det jättevarmt, som mitt i sommaren, då svettas sp'n, men jag upplever inte det i normal rumstemperatur. Jag spacklar tårtan & kavlar sen ut sp'n & täcker över den & drar den jämn. Jag använder maizena redning som jag duttar ut innan jag kavlar ut sp'n. Det är vitt & smaklöst. Då får jag loss sp'n lätt & sen kan jag borsta av det lätt om det behövs. Tusen tack för din fina kommentar. Hör bara av dig om jag kan ge andra tips. Bara kul. Mvh, Linda

    SvaraRadera