måndag 28 november 2011

Riddarborg med eldsprutande drake


En arg drake med massor av eld.
Väldigt färgglad drake med massor av taggar.
Zander heter riddaren som skulle få tårtan.
En sköld med en 4:a på porten


Ljus tårtbotten som innehöll Marabou polkagrischokladganache & päronmousse. Spacklad med grädde. Täckt med sp. Dekorerad med sp & mp & lite marsipan.

Min kollegas son Zander fyllde 4 år igår. Han är väldigt glad för Harry Potter & riddarborgar. Så för ett år sen gjorde jag en Harry Pottertårta till honom. Detta året var det en riddarborg som stod på önskelistan. Jag kom direkt att tänka på en tårta som finns i Alice Lindberghs bok "Festliga Tårtor" & gjorde en egen mindre variant av den. Det var väldigt roligt att göra denna tårtan. Hade för en gång skull lite instruktioner att ta hjälp av. Draken ser lite farlig ut & den blev ju nästan som en julgran i färgerna. ;O) Fick chans att testa min nya kavel med tegelstensmönster. Mycket lättare än vad jag trodde att använda & blev nöjd med resultatet.

Zander & hans mamma kom & hämtade den & först blev Zander lite blyg, men sen blev han nyfiken & ville gärna lukta på tårtan & kunde oxå tänka sig att äta upp den hemma hos oss. Men den skulle ju vara med på kalaset. Grattis än en gång.

2 kommentarer: