måndag 1 oktober 2012

Hösttårta med bär & svamp

   
Lingon & svampar.
 En mus som smaskar på lingonen.
 En korg med en duk fylld med lingon, svamp & höstlöv.
Ljus glutenfri tårtbotten som innehöll blåbärsmousse & vit chokladganache.  Spacklad på toppen med grädde.  Dekorerad på sidorna med smörkräm & på toppen av sp & mp.

Min syster ville bjuda sina kollegor på tårta & ville gärna att det skulle vara med höstmotiv.  När hon hörde vilka smaker jag använt till helgens första tårta tyckte hon att det lät gott, men ville ha ren vit choklad då det finns nötallergiker på jobbet.
Hon kom ihåg en tårta som jag gjorde till min kompis mamma som såg ut så här som hon gillade.  Jag vill ju inte gärna göra likadana tårtor som jag har gjort utan tycker det är kul att prova nya saker hela tiden så jag hittade på en annan variant, men behöll korgtemat.
Nyplockade lingon & några få svampar låg det på duken i korgen.  Medan bärplockaren tittade bort hoppade en liten skogsmus upp & smakade på bären.
Jag överlämnade tårtan i all hast här imorse & det ska bli kul att höra min systers reaktion.  Hon såg den nämligen under processen igår, men vet inte att en skogsmus hoppade upp där & åt.  ;O)
Hoppas den smakar gott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar