onsdag 23 juni 2010

Rorri tårta till Elias 2 år


Tårtan innehöll hembakade ljusa bottnar, jordgubbsmousse, 70% mörk chokladganache. Tårtan e täckt med sp och dekorerad med sp & marsipan och grönfärgad smörkräm.

Elias fyllde 2 år i lördags och han är väldigt förtjust i bilar och speciellt Rorri är en favorit. Det var en utmaning att få till en röd klump till något som överhuvudtaget liknade en bil av något slag. Det var lite frustration, men så till slut så blev det en Rorri, om än något lite bred. Men, Elin, Elias storasyster, såg direkt vem det skulle vara så då blev jag glad och kände att mitt uppdrag var lyckat. Det var en ny fyllning, som jag inte helt fått klart för mig ännu om den var god eller inte. Jag själv tycker att mörk choklad kan bli lite väl tungt och beskt, men väntar med spänning om domen. (Har bara fått höra att de tyckte att den var fin.)

Tillägg 24.juni: Har nu fått höra att den mörka chokladen blev lite väl besk i smaken och inte riktigt passade ihop med de övriga smakerna. Så min tanke om det var inte helt fel. Hade nog varit bättre att bara använda vanlig mörk bakchoklad istället. Det övriga hade dock varit smaskens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar